İspanyol basımevi Estudios Durero, fotoğrafçı José Manuel Ballester’ın Picasso’nun Guernica’sını yeniden yorumlamasına gerçek sanatsal değer vermek için Durst’un deneyimine güveniyor.
Aslı ressam Pablo Picasso tarafından yapılmış olan Guernica’nın değiştirilmiş hali, Durst’un gelişmiş dijital baskı ve üretim teknolojileri kullanılarak tam boyutlu olarak ilk kez basıldı. Ballester, insanları ve hayvanları ortadan kaldırarak ünlü tabloları yorumlama konusundaki özel sanatı ile uluslararası tanınırlığa ulaştı. Guernica, 1973’te ölen Picasso’nun en tanınmış eserlerinden biri olarak kabul ediliyor. Tablo 1937 yapımı tuval üzerine yağlı boya olup birçok sanat eleştirmeni tarafından tarihteki en hareketli ve güçlü savaş karşıtı resimlerden biri olarak kabul ediliyor.
Ballester’ın çalışması, ‘Around Guernica, 2009/2020’, Picasso’nun resminin tarihsel olaylara ve insanlık trajedisine güncellenmiş bir bakış sunan boşaltılmış bir versiyonu. Şu anda Bilbao’daki Guggenheim Müzesi’nde yer alan, karantina sırasında Bilbao şehrini gösteren ‘2020/03/15 José Manuel Ballester’ sergisinin merkezinde yer alıyor. Bilbao’nun ıssız sokaklarını ve mekanlarını yansıtan geniş formatlı fotoğraflardan bir seçkinin de yer aldığı sergi, 21 Şubat 2021’e kadar açık kalacak. Ballester, “Around Guernica” ile 10 yıldan fazla bir süre önce başlayan projeye, tarihin en önemli eserlerinden ‘The Meninas’ veya ‘The Garden of Earthly Delights’ gibi bazılarının hikayelerini kuşatan mimari ve doğal alanları araştırmaya karar verdiğinde yeni bir sanat eseri ekliyor. Geçen bahardaki karantina sırasında sanatçı, terk edilmiş Bilbao kentinde dolaşmak ve daha önce hiç görülmemiş inanılmaz manzaralar ve görüntüler yakalamak için özel izin almış.
Bu görüntüler, Estudios Durero ve Guggenheim Müzesi Bilbao ile ortaklaşa yürütülen ve bir fotoğraf sergisi, bir kitabın yayımlanması ve halka Around Guernica’nın ilk reprodüksiyonu ve sergisiyle sonuçlanan bir projenin ilk adımıydı. Ballester böylelikle Hidden Spaces projesine insan için bazı aşkın ve evrensel temaları içeren bir sanat eseri ekliyor. ‘May 3, 2008’, “Around Guernica, 2009/2020” önerisiyle birlikte, insanın şiddeti ve savaşların saçmalığına değiniyor, ancak bu vesileyle Ballester, ‘yaşayan’ bir unsuru koruyor: Özgün resimde gösterilen çiçek ve bu yaşamak zorunda olduğumuz zor zamanlar için de umudu simgeliyor. Bu bağlamda, Bilbao Guggenheim Müzesi, yeniden işlenmiş Picasso’yu özellikle bu iş için müze tarafından temin edilen özel beyaz kaplama ile benzersiz, el dokuması bir keten malzemeye basmak için “yeni grafik üretim biçimlerini hayal eden, yaratan ve geliştiren” bir şirket olan uzun soluklu Durst müşterisi Estudios Durero ile iletişime geçmiş. Çalışma toplam 3.5 x 7.8 metre boyutunda.
Estudios Durero ve Ballester, Picasso Guernica yorumunu Durst Rho 512 altı renkli bir makinede basmak amacıyla İtalya, Brixen’deki Durst genel merkezinde bulunan Müşteri Deneyimi Merkezi’nde bir gün geçirdiler. Ve sadece bir şansları vardı; mevcut malzeme yalnızca bir baskı çalışması için yeterliydi, bu da nihai malzeme üzerinde hiçbir test baskısının mümkün olmadığı anlamına geliyordu.
Estudios Durero’nun sahibi Ander Soriano, “Bu özel projeyi José Manuel Ballester ve Bilbao Guggenheim Müzesi ile birlikte geliştirmek bizim için ve Durst için gerçek bir onur oldu” diyor ve ekliyor: “Başka hiçbir şirket bunu yapamazdı. Picasso’nun orijinal çalışmasında ve Ballester’ın yeniden yorumlamasında, resim yalnızca çok geniş bir griler yelpazesi ve tüm tonlarında çok yüksek bir çözünürlük kullanıyor, bu nedenle yeniden üretimine gerçek bir değer sunmak için baskı kalitesinin olağanüstü yüksek olması gerekiyor. Ve Durst Rho 512 6 C olmasaydı bu imkansız olurdu.”
Durst ile ilgili olarak Ballester şunları söylüyor: “Bu projeyi başlatmak için bu bağlamda birçok iş birlikçimiz oldu. Bunu mümkün kılacak en iyi teknolojiye sahip olmak bir ayrıcalıktı.”
Durst Iberica Genel Müdürü Rafael Carbonell ise, “Estudios Durero sadık bir müşteri oldu ve bu özel projede Bilbao Guggenheim Müzesi’ne destek vermek Durst için gerçek bir onurdu. Yalnızca siyah, gri ve beyaz baskı yaparken, sanata gerçek değerini vermek için kalitenin son derece yüksek olması gerekir” diyor.
Durst Group’un Grafik Başkanı Christian Harder da şu yorumu yapıyor: “Durst Iberica ile birlikte, Ballester ve Soriano’yu dünya çapındaki teknoloji tesislerimize ilk elden tanıklık edebildikleri küresel merkezimizde ağırlamaktan son derece gurur ve mutluluk duyduk. Eşsiz keten malzemeleri bu sanat baskısı için özel olarak hazırlandı. Gerçekte bu tek bir şans anlamına geliyordu, test baskısı yoktu. Ve sonuçlar kendilerini anlatıyor. Müze sergisini ziyaret edenler, olağanüstü baskı kalitesi karşısında hayrete düştüler.”