Stratasys yeni doğrudan tekstile 3D baskı teknolojisini kullanarak özelleştirilmiş moda tasarımlarını ticari olarak uygulanabilir kılmak için önde gelen moda tasarımcıları ve markaları ile çalışıyor.
Geçtiğimiz sonbaharda New York Moda Haftası’nda tanıtılmasından bu yana, doğrudan kumaş üzerine 3D baskı yapabilme yeteneği, üst düzey moda dünyasından önemli bir ilgi gördü. Moda tasarımcıları threeASFOUR ve Travis Fitch’in NYFW’nin podyumundaki çalışmalarıyla örneklenen bu teknolojik dönüm noktası, dünyaya 3D baskının geometrik ve estetik özgürlüğünü kumaşın rahatlığıyla birleştirirken moda tasarımının nasıl görünebileceğinin bir ön izlemesini verdi.
O zamandan beri, 3D baskı şirketi Stratasys, modern giyim üretiminin ihtiyaçlarını karşılamak ve özelleştirilmiş moda tasarımını ticari olarak uygulanabilir kılmak amacıyla yeni PolyJet Technology™’yi optimize etmek için bir dizi ev modası markasıyla yakın bir şekilde çalışıyor.
Bu hedef için çalışırken, Stratasys saygın moda tasarımcıları Julia Koerner ve Ganit Goldstein ile iki ortak çalışmayı ortaya çıkarmaktan gurur duyuyor. Eserler, Avrupa Birliği tarafından finanse edilen, sanatçıları, tasarımcıları, mühendisleri ve bilim adamlarını modanın geleceği için teknoloji ve 3D baskının kullanımını birlikte keşfetmek üzere bir araya getiren ortak bir araştırma projesi olan Re-FREAM’in bir parçasını oluşturuyor.
ARID koleksiyonu – Julia Koerner
Sanal ARS Electronica Festivali’nde Koerner, son koleksiyonunu tanıttı: ARID. Çalışmalar, doğadan ilham alan geometriler için 2D’den 3D’ye dijital süreçlere ve tekstillerin çok renkli 3D baskılı parçalarla bağlanabilirliğine ve uyarlanabilirliğine odaklanan araştırmalar üzerine kurulmuş; temelde malzeme verimliliği ve sürdürülebilirliğe odaklanıyor.
ARID, bu araştırmayı, bir tam elbise oluşturmak için birleştirilebilen veya bir dizi farklı görünüm ve kombinasyona dönüştürülebilen 38 adet 3D baskılı parçadan oluşan bir koleksiyonda birleştiriyor. Stratasys’in PolyJet Teknolojisini kullanan dijital tasarımlar, canlı renklerde sürdürülebilir kumaşlara doğrudan 3D olarak basılmış ve kumaş hareket halindeyken esrarengiz bir ışıltı etkisi yaratırken, giysiler rahatlığını ve giyilebilirliğini koruyor.
Koleksiyon ayrıca, kullanıcının 3D taramalarından türetilen, modifiye edilmiş 3D baskılı konektörler aracılığıyla kişiselleştirilmiş boyutların kolayca uyarlanmasına olanak tanıyor. Parçaların son montajında ??herhangi bir dikiş söz konusu değil. Bunun yerine, tüm dikişler, tekstil montajında ??ilk kez 3D baskılı konektörlerin kullanıldığı 3D baskılı doğrama ile birleştirilmiş.
Özel tasarım – Ganit Goldstein
Goldstein, Japon tarzı bir elbise üretmek için zanaat yöntemlerini doğrudan tekstile 3D baskıyla birleştirerek özelleştirilmiş moda tasarımı misyonunu gerçekleştirmek için Stratasys ile işbirliği yaptı.
Goldstein, “Bugün moda dünyasına baktığımızda, seri üretimden özel tasarıma geçmek için yeni bir üretim şekli sunmak istiyorum” diyor ve şöyle devam ediyor: “3D baskı her zaman tasarımı daha önce mümkün olmayan şekillerde kişiselleştirme potansiyeli sunmuştur, ancak gerçekten yeni bir üretim yöntemi yaratmak için yeni bir tür tekstil gerekir. Amacım, moda tasarımını geliştirmek için geçmiş, yeni ve gelecekteki teknikleri birleştiren yeni bir karma zanaat dünyası ve çok renkli 3D baskı dünyası yaratmak.”
Goldstein dokuları karıştırmayı öğrenmek için Japonya’da bir yıl geçirmiş ve Asya zanaat nakış ve tekstil resimlerinden ilham almış. Onun kimono tasarımı Japon ‘ikat’ boyama yöntemini izliyor. Japon nakış projenin ruhu iken, doğrudan tekstile çok renkli 3D baskı bunun kalbinde yer alıyor. Kimono, 3D gövde taramasında oluşan ve baskı işlemi sırasında baskı yüzeyine çevrilen bir algoritmayı izliyor.
3D baskılı modada ilk kez, tekstiller giysinin iskeleti olarak kullanılabilir. Bu, kumaşta ekstra harekete izin verirken, aynı zamanda kumaşın üzerine basılan malzeme kalınlığı ve hacmi ile de kazanç sağlıyor. Bu, tasarımcıların başka hiçbir şekilde mümkün olmayan benzersiz tasarımları piyasaya sürmelerine fırsat tanıyor. Ayrıca, Stratasys’in teknolojiyi doğrudan tekstil baskısına yönelik artan talebi desteklemek için daha önce olmadığı yerlere götürmesini de zorluyor.
Goldstein, “Modada, sürekli olarak optimize etmemiz ve yeni tasarım formlarını tanıtmak için evrimleşmemiz önemli” diyor ve ekliyor: “Geçtiğimiz yıl boyunca, tekstile 3D baskıyı dahil etmek için çok sayıda farklı kumaş ve teknolojileri denendi. Bu kilometre taşına ulaşmak bizi 2B tasarımdan uzaklaştırıyor ve giyilebilir 3D giysilerin dünyasına kapı açıyor.”
Koerner ve Goldstein, Stratasys’in doğrudan tekstile baskı teknolojisinden yararlanarak Re-FREAM’ın tasarımdan üretime kadar tasarım iş akışlarını tam olarak dijitalleştirme hedefine örnek teşkil ediyor. Bunu yaparken, çoğu kişi tarafından modanın geleceği olarak görülen yerel üretim ve kitlesel özelleştirme olasılığını ortaya koyuyorlar.
Goldstein’ın da doğruladığı gibi, doğrudan tekstile 3D baskı, moda endüstrisi için ezberleri bozma potansiyeline sahip. Pilot testleri devam ederken zaten ileri bir aşamada olan bu yenilikçi tekniğe olan ticari ilgi ile potansiyelin gerçeğe dönüşmesi uzun sürmeyebilir.